יהדות, תניא, חסידות, מאמרי תורה קבלה ומדע וטבע, חדשות בעדכון חי 24 שעות, גלריית תמונות מרחבי תבל


  
אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים. בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לו תְשׁוּעָה: תֵּצֵא רוּחו יָשֻׁב לְאַדְמָתו: שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ: אָמַרְתְּ לה' אֲדנָי אָתָּה, . אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלוהֵינוּ נַזְכִּיר.
תמונות - טבע, חלל, עולם,תורת הרבי מליובאוויטשפניני התניאשיר תפילה, כתב יואל ויינרתמונות המשפחה שלימשלים ופתגמים עממיסיפורים יפים ביהדותחדר מדע וטבעאינדקס יהדותתמונות וסרטונים הרביזמני כניסת השבתהרב מנחם ברודרוצים לדעת? סקרתמונות מרהיבות מהחלל,ארכיון חדשותמוזיקה חסידיתיצירת קשר לאתרחזרה לעמוד בית
חדשות בעדכון ישיר 24 שעות


אוהבים נושא? לחצו על בחירתכם לפתיחה וקריאת המאמר

עד 130, היא נולדה במאה ה-19 וגם היום, עמוק בתוך המאה ה-21, עדיין נהנית מכוסית וודקה וממשחק שש-בש. אנטיסה קוויצ'בה, תושבת גיאורגיה היא ככל הנראה האישה המבוגרת ביותר בעולם. אם יכירו אנשי ספר השיאים של גינס בתעודת הלידה שלה, היא תעקוף את המחזיקה הנוכחית בשיא
תאריך: 12.07.2010 18:34

צבא ארה"ב - מערכת השליטה בקרן הלייזר תאפשר הרכשת מטרה, תוך מעקב והצבעה על נקודה מסוימת במטרה. בד בבד, תקבל המערכת קרן לייזר ממכשיר ה-HEL TD, תעצב אותה מחדש, תיישר ותמקד אותה במטרה. המערכת כוללת מראות, מעבדים וסנסורים אופטיים מהירים ביותר.
תאריך: 12.07.2010 18:28

אסטרונומים זיהו 20 שמשות חדשות בסביבתנו הגלקטית, לרבות הכוכבים ה-23 ו-24 בקרבתם לשמש. כשהם מתווספים לשמונה מערכות שמש שגילה אותו צוות ועוד ששה שהתגלו בידי קבוצות אחרות מאז שנת 2000, גדלה האוכלוסיה הידועה של כוכבים ברדיוס של 33 שנות אור מכדור הארץ (10 פרסק
תאריך: 12.07.2010 18:26

רה"מ, בנימין נתניהו: מי יסיר את הסכנה האיראנית? או אנחנו או אף אחד
תאריך: 12.07.2010 18:23

תמונות מרהיבות קרחונים ענקיים ועוד- עולם קפוא ומרהיב לכל עין, מנפלאות הבורא
תאריך: 06.06.2010 20:23

ים המלח - ישראל: המקום הנמוך בעולם יתמודד בשנתיים הקרובות על התואר אל מול 27 אתרים נוספים, בהם נהר האמזונס, איי גלפאגוס, הגרנד קניון והאיים המלדיביים
תאריך: 06.06.2010 20:02

סרטון מרהיב במיוחד, הסרטון משולב בפילוסופי'ה יהודית מהמקורות התורניים ושל חז"ל,,, פלאי הבריאה - והחי יתן אל ליבו מהמם... נפלאות הטבע
תאריך: 28.05.2010 19:09

מצגת תמונות מרהיבה - הצצה נדירה אל עולמם של ילדים משבטים נידחים בעולם
תאריך: 24.05.2010 20:42

דו"ח של הקרן העולמית לשימור הטבע מציין כי במרכז בורנאו מתגלים מדי חודש מינים חדשים של בעלי חיים וצמחים, אולם כריתת יערות הגשם מעמידה את עתידם בסכנה
תאריך: 24.05.2010 20:38

מה שלא ידעתם על טנק המרכבה 4 : המרכבה סימן 4 הוא כיום אחד הטנקים המתקדמים ביותר בעולם. הטנק, המיוצר באופן שוטף עבור חיל השריון, עתיר טכנולוגיה וכישורים מבצעיים שכבר עברו טבילת אש מבצעית. קליטתו לוותה בחבלי הילדות במערך המבצעי ובמערך האחזקה. עם זאת שית
תאריך: 24.05.2010 20:36

חסידות מבוארת לכולם- בלחיצה אחת ההבנה להנאתכם
אמרות מענינות
אמרות של חכמים מפה ומשם
פייסבוק הורדה לאתרכם לבחירתכם

       

התחילו מעמוד התחלתי מסומן בתחתית העמוד, לפי סדר הפרקים וחלוקתם למי המספר, פניני התניא, באורים לספר התניא, מתוך ספרו של הרב לוי יצחק גינזבורג שיחי', לעילוי נשמת הצדיקים הרב גבריאל ורעיתו המנוחה מרת רבקה הולצברג הי'ד שנרצחו על קידוש השם בבית חבד בעיר בומב
     
 

תניא לקוטי אמרים פרק ג עשר כוחות הנפש 3
הקב"ה קרוב ובמה הוא מתבונן – איך הוא ממלא כל עלמין, כיצד הקב"ה "ממלא" את כל העולמות. היינו שהוא מתבונן כיצד כל העולמות נבראו ונתחדשו רק ע"י הקב"ה, וכל הווייתם וחיותם אינם אלא הכוח האלוקי שמהוה ומחייה אותם בכל רגע מאין ליש ומקיים את כל מציאותם, ולכן הוא "ממלא" אותם.

תניא לקוטי אמרים פרק ג עשר כוחות הנפש 2
וביאור העניין – הגדרת מהותן המדויקת של שלושת פרטי השכל, וכיצד הן "מולידות" את המידות. כי הנה השכל שבנפש המשכלת, שהוא המשכיל כל דבר – היינו, עצם "נקודת" השכל, שבתוכה כלולים כל פרטי השכל – נקרא בשם חכמה – המילה "חכמה" מורכבת משתי מילים כח מה.

תניא לקוטי אמרים פרק ג עשר כוחות הנפש 1
עשר כוחות הנפש לאחר שלמדנו בפרק הקודם על מהותה של הנפש האלוקית, שהיא "חלק אלוקה ממעל ממש" מתחיל רבנו "לרדת" ולהסביר את כוחותיה של הנפש האלוקית, אותם כוחות שאמנם אינם מהותה ועצמותה ממש, ובכל הרי הם חלק ממנה, ממנה ממש. במילים אחרות נוכל אולי לומר שעתה מתחילים להסביר את האדם הרגיל, הגלוי. קודם הוסבר האדם הפנימי והעצמי, אותה מהות שאינה ניכרת כ"כ כרגיל, ומתגלה היא רק ברגעים מיוחדים, כמו בשעת מסירת נפש וכדומה. כאן מדובר על המהות הגלויה של האדם, אותה מהות ועצמות האדם שאנו מכירים ורואים.

תניא לקוטי אמרים פרק ב הנפש האלוקית 9
גם הפושעים והמורדים אלא שעל פי זה קשה: ישנם, לצערנו, יהודים (והיו בכל הדורות) שלוחמים נגד משה רבנו ופוגעים בו וכו' וכו' – כיצד אותם יהודים קשורים אל הקב"ה ? והרי אותם יהודים מניחים תפילין לפעמים ולומדים תורה וכו' – וכיצד יתכן דבר זה בשעה שאין שום קשר להקב"ה בלי הצדיק. והאמת היא שבלי הצדיק אין גם חיים גשמיים, שהרי כל החיים הגשמיים תלויים בחיות של הנשמה והתומ"צ, ואם זה אינו – אי אפשר גם לחיות, אפילו בגשמיות. כיצד יתכן שאותם פושעים, מפריעים ומנגדים, הלוחמים נגד משה שבדורם, חיים ואפילו שומרים תומ"צ ? האין זה "הוכחה" לכאורה שאפשר לחיות ולקיים תומ"צ בלי כל קשר לצדיק ?

תניא לקוטי אמרים פרק ב הנפש האלוקית 8
"רבי" – לשם מה ? הכיצד ? – כשם שבמשל קשורות הציפורניים בשרשן ע"י מוח הבן, כך גם בנמשל: כי יניקת וחיות נפש רוח ונשמה של עמי הארץ הוא מנפש רוח ונשמה של הצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל שבדורם. הצדיק והחכם הוא בבחינת "מוח הבן", שלמרות היות המוח גשמי כמו הציפורניים, בכל זאת הריהו אותה מהות עצמה של "מוח האב", והוא ורק הוא ה"כלי" לנשמה ולחיות הרוחני שבו, והוא ורק הוא המעביר את הנשמה והחיות אל הציפורניים. כך הצדיק והחכם, למרות היותו בגוף גשמי, והינו בשר ודם כמו כולם, למרות זאת בו מאירה הנשמה בדיוק כפי שהיא "במהותה ועצמותה הראשון ושרשה בחכמה עילאה שהוא ית' וחכמתו אחד", ורק ע"י הצדיק יכולות כל שאר הנשמות להתקשר במהותן ועצמותן הראשון.

תניא לקוטי אמרים פרק ב הנפש האלוקית 7
מבאר רבנו: כמשל הבן הנמשך ממוח האב – כידוע שה"טיפה" ממנה נוצר הולד באה ממוחו של האב [ולכן רואים גם בגשמיות שהמחשבה שבמוח משפיעה מאוד על המצב הגשמי שבגוף שיהיה ראוי להולדה, כמארז"ל "אין קישוי אלא לדעת" (וראה אגה"ק סט"ו (קכג, א) "ריבוי הזרע הוא מרוב החשק והתענוג, ועי"ז ממשיך הרבה מהמוח")], ובטיפה זו כלולים כל אבריו של הולד – שאפילו ציפורניי רגליו נתהוו מטיפה זו ממש. וההבדלים המהותיים שבין המוח לבין העקב והציפורניים, נוצרו – ע"י שהייתה תשעה חודשים בבטן האם, וירדה ממדרגה למדרגה והשתנות ולהתהוות ממנה שציפורניים (שהם החלק בגוף שכמעט ואין בן חיות, ועד שאינו מרגיש כאב כלל בחתכו את הציפורניים).

תניא לקוטי אמרים פרק ב הנפש האלוקית 6
אלא שכאן נשאלת שאלה: אם כן, שמבחינה מהותית שווים כולם, כי המהות האמיתית של כל יהודי היא "חלק אלקה ממעל ממש" – מדוע א"כ מצאנו הבדלים כה מהותיים בין יהודי זה לחברו ? ואין הכוונה רק להבדלי כשרונות ותכונות, אלא להבדלים מהותיים ממש בין זה לזה. והרי כולם ממקור אחד – "חלק אלקה ממעל ממש", ומניין ההבדלים הללו ביניהם ?

תניא לקוטי אמרים פרק ב הנפש האלוקית 5
לעומתו, המהר"ל מפראג (בהקדמה לספרו גבורות ה') "מתקיף" במילים בוטות מאוד שיטה זו, ומתבטא שזו סכלות ושטות וכו'. טענתו היא: אם אנו אומרים שהקב"ה הוא ה"עצם" של הנבראים, וזהו זה, נמצא שאנו סוף סוף מגבילים ומגדירים את הקב"ה. כי אע"פ שהפשטנו אותו לגמרי מהחסרונות של הנבראים ומהגבלותיהם, הרי "מעלותיהם" הם דבר חשוב כביכול אצלו ית'.

תניא לקוטי אמרים פרק ב הנפש האלוקית 4
אנו מוצאים לכאורה שני "כיוונים" בדברים שאנו מאמינים בהם, שלכאורה הריהם הפכיים ומנוגדים זה לזה בתכלית, ואעפ"כ מחויבים אנו להאמין בשניהם בהחלטיות. ובפרט שהחסידות מדגישה כל אחד משני הקצוות עוד יותר מכמו שהוא בפשטות:

תניא לקוטי אמרים פרק ב הנפש האלוקית 3
ומוסיף רבנו להוכיח ולהבליט את היות נשמות ישראל חלק ה' ממש: כדכתיב: "בני בכורי ישראל" "בנים אתם לה' אלקיכם": היינו ששייכותם של ישראל לה' היא כשייכותו של בן לאביו. שבכך שוב רואים אנו אותה נקודה. הבן אינו דבר חיצוני לגבי אביו. רואים בפשטות כי האב והבן קשורים זה בזה בקשר עצמי בל ינתק. אין זה קשר שאפשר לנתקו (כמו הקשר בין אישה לבעלה). גם אם הבן יעשה כל מה שירצה להינתק מאביו, הרי במהותם נשארו אב ובן. וכך יהודי קשור עם הקב"ה בקשר עצמי ופנימי שאי אפשר לנתקו, משום שבעצם הינם עצם אחד.

עמודים: [1] 2 3 (סה"כ: 21)

חזרה

 
פארק אתרים | מפת האתר | דווח על הפרה | ממשק ניהול